
- § 1 ods. 2 bol doplnený novou výnimkou zo zákona, ktorá sa má týkať zákaziek súvisiacich s opatreniami spoločnej organizácie poľnohospodárskych trhov. Uvedené odkazuje na čerstvo prijaté európske nariadenie. Po prvotnom mediálnom záujme sa ukázalo, že nikto presne nevie (alebo vie a nepovie) čo to bude znamenať. Z uvedeného nariadenia nevyplýva nejaká presná súvislosť s obstarávaním a tak pochybnosť o súlade tohto bodu s európskym právom ostáva.
- Pre oblasť podlimitov a aj zákaziek podľa § 9 ods.9 pribudlo niekoľko výnimiek zo zákona súhrnne si zasluhujúcich názov umelecko – folklórne, teda hlavne sa týkajúce týchto oblastí ľudskej činnosti.
- Osobám podľa § 7 s príspevkom do 50% pridali predchádzajúcimi novelami zabudnuté zákazky „s nízkou hodnotou“.
- Zákazky podľa §9 ods. 9 (kedysi nízke hodnoty) sa budú pravidelne štvrťročne zverejňovať v profile v súhrnnej správe a vypadáva povinnosť zverejňovať zadávanie zákazky tri dni pred zadaním, verejní obstarávatelia sa môžu vrátiť k osvedčenému modelu tri výzvy – tri ponuky a na konci štvrťroka tabuľka do profilu.
- V § 46 pribudli medzi možné dôvody zrušenia postupu zadávania zákazky aj dôvody hodné osobitného zreteľa spočívajúce najmä v porušení zákona (verejným obstarávateľom).
- Doplnené boli niektoré ustanovenia o elektronickom trhovisku, ale vzhľadom na to, že sa ruší záväzný termín spustenia trhoviska a žiadny nový termín určený nebol, nemá zmysel sa tomu venovať. Elektronické trhovisko sa touto novelou presúva do kategórie vecí, ktoré možno raz budú, ale my tu už nebudeme.
- Dochádza k úprave a oprave podlimitných zákaziek bez použitia elektronického trhoviska – zavádza sa povinné zverejňovanie v profile obdobne ako v prípade nadlimitov, teda už nebude nutné žiadať o súťažné podklady, pretože budú od zverejnenia výzvy vždy v profile; elektronické aukcie sa stávajú aukciami podľa § 43 a otváranie ponúk v prípade anonymnej elektronickej aukcie bude konečne bez účasti uchádzačov; priame rokovacie konanie bolo zo systematických a terminologických dôvodov formulované síce nanovo pri podlimitných zákazkách, ale obsahovo totožne s úpravou v nadlimite.
- Zavádza sa zverejňovanie oznámení o uzavretí zmluvy a rámcovej dohody vo vestníku aj pri podlimitných zákazkách.
- V § 136 ods.9 boli zmenené písm. b) a e), aby sa odbúral zbytočný problém posielania oznámení o vylúčení a a vyhodnotení všetkým uchádzačom a záujemcom aj keď s vylúčením ani vyhodnotením nemali nič spoločné. Oznámenie o vylúčení sa bude zasielať iba vylúčeným a vyhodnotenie iba hodnoteným, tak ako velí zdravý rozum.
- Oprava prechodných ustanovení. Bol odstránený záväzný dátum spustenia elektronického trhoviska, takže jeho zriadenie sa presúva na neurčito. Opravená bola jedna závažná chyba v §155 ods.13, ktorá doteraz vážne spochybňovala všeobecne používané postupy pri posudzovaní limitov na zákazky podľa §9 ods.9.
- Novela zákon má byť účinná od 27.2.2014
Záverom tohto krátkeho prehľadu je, že účelom prijatej novely je oprava mnohých chýb, ktoré boli spôsobené predchádzajúcimi novelami v roku 2013, teda by mal priniesť určité malé zlepšenie pri riešení, niektorých situácií v rámci verejného obstarávania. Bohužiaľ sa v tej rýchlosti nepristúpilo k oprave chýba naozaj závažných, ktoré ostávajú, ale aj napriek tomu si držme palce, aby to pán prezident podpísal a zákon začal byť účinný v predpokladanom termíne.
Mgr. Ľubomír Kubička VO SK, a.s. info@vosk
